Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Hurtig sammenligning af 3 foretrukne linux-systemer

Go down

Hurtig sammenligning af 3 foretrukne linux-systemer Empty Hurtig sammenligning af 3 foretrukne linux-systemer

Indlæg  Admin Ons Okt 17, 2012 12:42 pm

www.pendrivelinux.com har jeg gennemtrevlet et hav af linux-versioner. Og der er 3, jeg til stadighed er vendt tilbage til på Asus eee 900 notebooken: Slitaz, Puppy og Easypeasy (Se venligst bort fra skrivebords-layoutet på samtlige - de kan nemt tilpasses din aktuelle smag)

Slitaz
Hurtig sammenligning af 3 foretrukne linux-systemer Slitaz10

Slitaz er kendetegnet ved, at den ikke fylder en snus - et komplet styresystem, der kan downloades OG installeres på en pc på under 10 minutter - VILDT !!! Betjeningen generelt er som på windows - en værktøjsbjælke nederst, og en start-knap, der giver adgang til programmer. Lyden via USB skal gennem noget ALSA-SOUND, og det kan godt være lidt bøvlet. Pc'en kører som på endorfiner - altså meget hurtig. Lyden mangler lidt fylde, men virker ganske dynamisk. Der er smæk på drengen, meeen der mangler lidt organisk. Installering af streaming-program (WIMP eller SPOTIFY) er noget bøvlet - men det kan lade sig gøre. Er det besværet værd? Jeg siger JA.

Puppy Linux
Hurtig sammenligning af 3 foretrukne linux-systemer Puppy-10

Puppy Linux er også en uhyre lille linux-version. Den er på samme tid mere gennemarbejdet, og giver samtidig mulighed for at styre væsentligt flere parametre end i Slitaz - og endda flere end i XP. Download og installation på USB kan igen klares på 10 minutter. Her har vi igen ALSA-SOUND, som med USB-udgangen er lettere at opsætte. Mappestrukturen er til gengæld svær at finde ud af, og de mange muligheder kan godt forvirre førstegangs-brugeren.
Lyden minder meget om Slitaz-lyden, men det er lidt nemmere at få hul igennem.

EasyPeasy
Hurtig sammenligning af 3 foretrukne linux-systemer Easype10

For pokker da et grimt skærmbillede - men det kan hurtigt udskiftes. EasyPeasy betyder nemt, og det er lige hvad det er. Programmet fylder en del mere end de 2 foregående, men til gengæld virker alting lige ud af boksen - det er vitterligt easypeasy. Styresystemet er målrettet Asus eee-programserien, og det mærkes tydeligt. Fanebladene i siden af skærmen er slet ikke så tosset, og det er bare mere intuitivt end de øvrige to linux-distributioner. Easypeasy er en tilrettet ubuntu-variant (ubuntu er på verdensplan den mest udbredte linux-variant, og ganske brugervenligt)

Det er nemt at installere streamingprogram og få lyd igennem, og der er mulighed for digitalt at forstærke lyden (uden forvrængning). Har du en forstærker uden meget effekt, men med god lyd, kan det være en god ide og brugbar mulighed. Lyden? Via USB og ekstern DAC fås en uhyre organisk lyd, hvor stemmer og instrumenter har en troværdig fylde og klang. Det er ganske enkelt musik, det her.

Ulempen er, at pc'en tydeligvis har vanskeligere ved at navigere - der er mere træghed og blæserstøj ved easypeasy - som altså også fylder 5-6 gange mere end både Slitaz og Puppy. Det tager også noget længere tid at installere. Hvis du vil installere EasyPeasy direkte på pc, så forvent 25 minutters installationstid. Det er dog ingenting mod en ren Windows-installation, der sagtens kan tage 2 timer, før de sidste opdateringer er i hus.

Hvad vil jeg anbefale?
- Hvis du sætter pris på et kvikt styresystem, mod at skulle bøvle med installering af streaming services og at få hul igennem - så er det Slitaz.
- Hvis du sætter pris på et kvikt styresystem, der er noget mere forvirrende, men giver lettere installering af streaming og hul igennem - jamen, så er det Puppy.
- Hvis du søger den mest naturlige lyd, og vil have at lortet bare skal virke uden at skulle bøvle - så er EasyPeasy sagen. Omkostningen er så periodisk blæserstøj (som er til at leve med), samt sløvere reaktionstid - hvilket jeg selv godt kan acceptere i lydkvalitetens hellige navn.

Ja - Jeg lever lykkeligt med easypeasy Very Happy

God fornøjelse !
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 17
Tilmeldt : 14/10/12
Geografisk sted : Storkøbenhavn

http://hifi-dk.forumotion.eu

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum